سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چون تو را درودى گویند درودى گوى از آن به ، و چون به تو احسانى کنند ، افزونتر از آن پاداش ده ، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست . [نهج البلاغه]

سینما
نویسنده :  سالار ملک نیا

 

دسته سیزده نفره اوشن Ocean"s Thirteen

                                                    

 

کارگردان: استیون سادربرگ. فیلمنامه: برایان کاپلمن، دیوید لوین بر اساس شخصیت های خلق شده توسط جورج کلایتون جانسون و جک راسل گولدن راسل. موسیقی: دیوید هولمز. مدیر فیلمبرداری: استیون سادربرگ. تدوین: استفن میریونه. طراح صحنه: فیلیپ مسینا. بازیگران: جورج کلونی[دنی اوشن]، براد پیت[راستی رایان]، مت دیمن[لینوس کالدول/لنی پپریج]، مایکل منتل[دکتر استن]، الیوت گولد[روبن تیشکاف]، ال پاچینو[ویلی بنک]، دان چیدل[باشر تار]، شابو چین[ین/آقای وانگ]، کیسی افلک[ویرجیل مالوی]، کارل راینر[سول بلوم/کنزینگتون چاب]، ادی ایزارد[رومن نیجل]، جولین سندز[گره کومونتگمری]، ونسان کسل[فرانسوا تولوئه]، اندی گارسیا[تری بندیکت]، الن بارکین[ابی گیل اسپاندر]. ١٢٢ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا. نام دیگر: 13، Ocean"s 13.

پس از سرقت میلیون ها دلار از تری بندیکت به قصد تنبیه وی در قسمت پیشین، این بار دنی اوشن و گروهش به سراغ یکی دیگر از بی رحم ترین قمارخانه داران دنیا به نام ویلی بنک می روند. چون جناب بنک به شکلی ناجوانمردانه سر یکی از کهن سال ترین اعضای گروه اوشن به نام روبن تیشکاف کلاه گذاشته و سهم او از هتل/قمارخانه جدیدشان را به ثمن بخس خریداری کرده است. این واقعه باعث حمله قلبی روبن شده و به بستری شدن او در بیمارستان ختم می شود. از این رو دنی اوشن بار دیگر گروه را دور هم جمع می کند تا انتقام روبن را از بنک بگیرد. ولی برای این کار نیاز به نفر سیزدهمی هم هست و او کسی نیست جز تری بندیکت... البته فرانسوا تولوئه نیز که از نقشه جدید اوشن و دوستانش بو برده، قصد دارد تا سربزنگاه حاصل دستبرد آنها را به جیب بزند.

چرا باید دید؟

 استیون سادربرگ متولد ١٩٦٣ آتلانتا، از معدود کارگردان های خوش قریحه امروز آمریکایی است که حتی درون سیستم بازسازی و دوباره سازی هالیوود فیلم هایش دیدنی است. خواه بازسازی سریال انگلیسی قاچاق باشد؛ خواه فیلم مفرح دسته یازده نفری اوشن! سادربرگ سوئدی تبار در پایان دهه ١٩٨٠ با فیلم سکس، دروغ و نوار ویدیو به شهرت رسید. فیلم های بعدی او در دهه ١٩٩٠ مانند کافکا، خارج از دید و انگلیسی[لایمی] هم اکنون جزو کلاسیک های مدرن به شمار می روند و فیلم های نیم دهه اخیر وی مانند قاچاق، سه قسمت ماجراهای دنی اوشن، آلمانی خوب و ...که بیشتر در قالب فیلم های پر خرج تر و استودیویی تولید شده اند یا بازسازی و دوباره سازی فیلم های کم و بیش موفق قدیمی یا ادای دینی به آنهاست. انبوه جوایزی که سادربرگ برای فیلم هایش دریافت کرده، می تواند دهان هر منتقدی را ببندد. ولی آن چه در تحسین این جماعت[و صد البته تماشاگران] از فیلم های وی نقش اصلی را بازی می کند، حرفه ای بودن همه جانبه اوست. سادربرگ می نویسد، کارگردانی ، فیلمبرداری و تدوین می کند و به تمام معنی یک مولف است. او در کنار فیلم های مستقل و تجربی سال های اخیر، فیلم های خوش ساخت تجاری نیز روانه بازار کرده و چنین به نظر می رسد که ماجراهای این دزدان خوش قیافه تا مدت های مدید بتواند اسباب تفریح سازندگان و تماشاگرانش را فراهم کند. دسته سیزده نفری اوشن یکی از آن نمونه های تفریح ناب و سینمای مردم پسند است که در هفته اول نمایش خود بیش از ٣٦ میلیون دلار فروش داشته و یقیناً تبدیل به یکی از فیلم های پر فروش امسال خواهد شد.

این اتفاق همچون قسمت های قبلی نه فقط در سایه روایت بی عیب و نقص سادربرگ، بلکه به مدد حضور نام های پر اهمیتی چون کلونی، پیت، گارسیا و ... رخ خواهد داد که این بار نامی جذاب چون ال پاچینو نیز در کنارشان قرار گرفته است. هر کدام از این نام ها به تنهایی برای موفقیت یک فیلم کافی است. البته این چیدمان در قسمت دوم نیز وجود داشت، اما برخورد منتقدان و تماشاگران در قیاس با اولین بخش این مجموعه اندکی سرد تر بود و امید می رود که این بار برخورد بهتری میان دو طرف رخ دهد. هر چه باشد در زمانه ای به سر می بردیم که فیلمهای چند قسمتی یا دنباله دار و بازسازی و دوباره سازی اکران سینماها را به خود اختصاص داده اند و هیچ کس هم شکایتی ندارد! به نظر من دسته ١٤، ١٥، ١٦ و ... نفری اوشن هم ساخته خواهد شد و بر خلاف بازسازی های بی و آب رنگ فیلم های پر ماجرای دهه های ١٩٦٠ و ٧٠ اروپایی و آمریکایی درباره سرقت های بزرگ[مانند کار ایتالیایی و ماجرای تامس کراون] موفق خواهد شد. چون سادربرگ سعی در بازسازی همان حال و هوا دارد و با استفاده از ترفند های بصری آن فیلم ها مانند اسپلیت اسکرین موفق هم می شود. تنها نکته منفی که در این روند وجود دارد ترسیم چهره ای جذاب از سارقین گرامی است که در مبارزه با دیگر نا مردان روزگار به هر مهارتی مسلح اند و اگر نباشند هم باکی نیست: یک نابغه دیگر برای جبران این نقص به گروه اضافه می شود!

فراموش نکنیم که دوربین سیال سادربرگ که ماجراها را تعقیب می کند سهمی اساسی در موفقیت فیلم دارد و آن را از تولیدات مشابه این سالها متمایز می کند. به همین خاطر از گفتن جمله"نه دیگه! یک ماجرای دیگر از دنی اوشن؟! بس است!" خودداری کنید و به دیدن این فیلم بروید. البته اگر خواهان دو ساعت تفریح درجه یک هستید!

ژانر: مهیج، جنایی، کمدی.



سه شنبه 85/10/26 ساعت 10:23 عصر

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
اخبار سینمایی
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
42026 :کل بازدیدها
3 :بازدید امروز
1 :بازدید دیروز
درباره خودم
سینما
سالار ملک نیا
من ...........................
حضور و غیاب
لوگوی خودم
سینما
لوگوی دوستان
لینک دوستان
هری پاتر
مصاحبه
زندگی نامه
اشتراک
 
آرشیو
تابستان 1386
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1384
زمستان 1383
طراح قالب